Test pneu

Už můžete mít obuto na léto. Test pneumatik pro octavie

 
Kvalita letních pneumatik se ukáže hlavně na mokru, radí provozovatel německých stanic technické kontroly. Pro letošní letní sezonu otestoval obutí na octavii a zjistil třeba, že na laciných gumách z Číny nemusíte zabrzdit, jak byste čekali.
(Ilustrační snímek)

Prvního dubna skončila povinnost mít na autě zimní pneumatiky při jízdě za zimních podmínek. | foto: Ondřej Littera,

"Zatímco dražší značkové výrobky bezpečně auto zpomalí, levná čínská konkurence má mnohem delší brzdnou dráhu," popisuje výsledky testu letních pneumatik rozměru 205/55 R 16 provedené organizací GTÜ Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu Autembezpečně.cz

Test letních pneumatik porovnal kvality 15 plášťů různých značek, společně s německým provozovatelem STK na něm pracoval autoklub ACE. Zkoumali pneumatiky, které shánějí třeba majitelé Škod Octavia.

Na přezouvání auta na letní je ještě brzy, od letošní zimy zákony nařizují jezdit až do konce března se zimními pneumatikami, když na silnicích panuje zimní počasí. Ti nejsvědomitější řidiči ale už mohou začít vybírat. Aktuální test je jedním z prvních letošních vůbec.

Srovnávací test vyhrály Continentaly Premium Contact 5, které kralovaly nejen celkovému hodnocení, ale také testům na mokrém povrchu. "Zklamáním je výsledek čínských kol Rotalla, ale také Goodride a High Performer," popisuje Petr Buček. Na mokru mají totiž dlouhou brzdnou dráhu.

Výborně si vedle continentalek vedly také finské pláště Nokian V a Dunlop SP Sport Fast Response.

Průměrně dopadly gumy Firestone. "Test u nich zjistil vysoký valivý odpor a za nejlepšími zaostaly také při zkouškách na suché vozovce," uzavírá Petr Buček.

Guma buď šetří, nebo drží, obojí neumí

Kdo hledí na spotřebu paliva, měl by se zajímat o goodyeary a fuldy. "Podle GTÜ stále trvá situace, kdy není možné úplně na výbornou skloubit vlastnosti pneumatik na mokré vozovce s nízkým valivým odporem, který souvisí se spotřebou paliva vozu," dodává Buček.

Automobilky šetřící každý decilitr paliva vyžadují od pneumatikářů pláště s nízkým valivým odporem. Valivý odpor je tření mezi gumou a silnicí. Čím je vyšší, tím víc roste spotřeba paliva auta. A pneumatiky zaručující nízkou spotřebu chtějí evropští zákonodárci dokonce časem přikázat všem autům. Pneumatiky buď dávají autu výbornou stabilitu na vodou zalité silnici, nebo nejsou tak bezpečné ve velkých loužích, zato snižují spotřebu paliva, zjistilo ve svých předchozích testech GTÜ.

VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 2012
Pneumatika Mokrá silnice Suchá silnice spotřeba/ekologie Cena* Hodnocení
Continental Premium Contact 5 72 43 26 8 000 141
Dunlop SP Sport Fast Response 71 44 25 7 200 140
Fulda EcoControl HP 59 44 36 6 600 139
Hankook Kinergy Eco K425 63 43 33 6 800 139
Nokian V 68 44 27 7 600 139
Semperit Speed-Life 67 43 29 6 400 139
Goodyear Efficient Grip  67 41 30 7 200 138
Pirelli Cinturato P7  67 42 24 7 600 133
Kumho Ecsta HM KH31 59 38 26 6 600 123
Vredestein Sport Trac 3  57 39 27 8 000 123
Firestone Firehawk TZ 300 67 36 17 8 000 120
High Performer HS-2 39 37 40 5 500 116
Sava Intensa HP 59 27 19 5 600 105
Goodride SA-05 37 29 24 5 200 90
Rotalla Radial F108 17 22 46 6 400 85

HODNOCENÍ GTÜ
Velmi doporučuje: nad 139 bodů
Doporučuje: 139–130 b.
Doporučuje s výhradami: 129–110 b.
Nedoporučuje: 109 a míň bodů
Pramen: GTÜ, AutemBezpečně.cz
Poznámka: Hodnocení "Mokrá silnice" má maximum 80 bodů, "Suchá silnice" má nanejvýš 60 bodů, "Ekologie/Spotřeba" 50 bodů.
*Cena odpovídá nabídce českých internetových obchodů a je za celou sadu čtyř pneumatik v Kč s rozměrem 205/55 R 16.